Her finder du som brugeradministrator vejledninger til, hvad du kan administrere i MitID Erhverv.
Vejledningsområderne er opdelt efter de menupunkter, du som bruger kan se i venstremenuen, når du er logget på MitID Erhverv. I de enkelte vejledninger angiver teksten med kursiv (fx Gå til Menu > Brugere), hvor du kan finde området i MitID Erhverv
Gå til Menu > Brugere
Gå til Menu > Brugere > Opret brugere
1. Udfyld felterne i Brugerinformation:
Her kan du vælge om brugeren skal oprettes med anonymitet. Bemærk, det kan ikke tilføjes senere.
Bemærk:
2. Vælg hvilke ID-midler brugeren kan benytte ved log ind og ved signering på vegne af jeres organisation.
Gå til Menu > Brugere > Opret brugere > ID-midler
Vælg om brugeren må benytte:
3. Vælg organisation
Gå til Menu > Brugere > Opret brugere > Organisation
Vælg at tilknytte et P-nummer eller SE-nummer til den enkelte bruger. Det kan gøre brugeradministrationen lettere.
4. Vælg om brugeren må signere på vegne af organisationen. (Frivilligt)
Gå til Menu > Brugere > Opret brugere > Signering
Skal brugeren signere på vegne af organisationen, kræver det at organisationsadministratoren tidligere har opsat brugen af organisations- eller brugercertifikater.
Herefter kan brugeradministratoren vælge om den enkelte bruger må signere eller danne segl på vegne af organisationen.
Opret flere brugere på én gang
Som brugeradministrator kan du vælge at oprette flere brugere på én gang i organisationen ved at uploade en cvs-fil med information om alle brugerne.
Læs mere om hvordan du opretter flere brugere på én gang
Se og redigér i brugerens information
Gå til Menu > Brugere > Vælg bruger
Vælg Rediger ikonet. Opdatér E-mail, telefonnummer eller reference felterne. Vælg Opdatér.
Gå til Menu > Brugere > Vælg bruger > brugerinformation > ID-midler
Muligheden for at vælge identifikationsmidler er bestemt af organisationens retningslinjer, hvilket kan påvirke dine valgmuligheder.
Tildel eller slet brugerens identifikationsmidler:
Læs mere om de 4 forskellige særskilte MitID ID-midler her (åbner i et nyt vindue):
MitID identifikationsmidler
Gå til Menu > Brugere > Vælg bruger > Brugerinformation > Organisation
Gå til Menu > Brugere > Vælg bruger > Brugerinformation > Historik
I oversigten kan du se de sidste 200 brugeraktiviteter. Du kan se ældre aktiviteter eller en bestemt periode ved at indstille datoerne.
I søgefeltet kan du fremsøge en bestemt type aktivitet.
Gå til Menu > Brugere > Vælg bruger > Brugerinformation > Deaktivér bruger
Deaktiver brugeren. Deaktiveringen gennemføres ikke i MitID Erhverv, før du bekræfter din handling. Du kan altid reaktivere en bruger igen.
Det er muligt at sætte en tidsperiode for deaktivering det kan f.eks. være i forbindelse med barsel.
Gå til Menu > Brugere > Vælg bruger > Brugerinformation > Slet bruger
Slet brugeren. Sletningen gennemføres ikke i MitID Erhverv, før du bekræfter din handling.
Når du sletter en bruger, vil du ikke kunne aktivere brugeren igen. Her må du oprette brugeren på ny.
Hvis jeres organisationsadministrator har oprettet brugerdefineret brugergrupper, så kan du som rettighedsadministrator tilføje og fjerne brugere til brugergruppen.
Brugerdefineret brugergrupper en brugergruppe oprettet af f.eks. en administrator for organisationen. Indeholder manuelt tilføjede rettigheder, kan indeholde både interne og eksterne
Systemoprettet brugergrupper er en automatisk oprettet gruppe. Systemoprettet brugergrupper anvendes f.eks. på en given P-enhed bestemte rettigheder.
Du kan ikke tilføje brugere til en systemoprettet brugergruppe.
Organisationsadministratoren i jeres organisation har oprettet en brugergruppe. Her kan du se, hvordan du tilføjer en bruger til brugergruppen.
Læs om hvordan du tilføjer en bruger til en brugergruppe
Har brugere fra en anden organisation brug for at løse opgaver i din organisation, så kan du tilføje dem til en af dine brugergrupper.
Brugergruppen består af en række rettigheder til at agere i din organisation. Her kan du se, hvordan du tilføjer brugere fra en anden organisation til en brugergruppe. Vil du vide mere om, hvordan man tilføjer en bruger fra én anden organisation.
Læs om hvordan du tilføjer en bruger fra en anden organisation
Du har også mulighed for at slette en bruger fra en brugergruppe. Når du har tilføjet en bruger til en brugergruppe, kan du fjerne brugeren ved at vælge Fjern. Bekræft sletning.
Her får du vist en liste over organisationens certifikater.
I højre hjørne finder du mulighed for at redigére i certifikatets stamdata, dette er også muligt efter udstedelse.
Du har mulighed for at opdatere certifikatets navn, e-mailadresse, kontaktperson samt e-mailadresse. Du kan også tilknytte et P-nummer eller SE -nummer til certifikatet.
Vælg Opdatér
Systemrettigheder
Vælg om certifikatet skal give adgang til
Segldannelse
På organisationscertifikatet's profil kan du tillade at det anvendes til signering.
På brugerens profil tillader du, at brugeren kan signere via organisationscertifikatet.
Vælg om certifikatet må bruges til at danne segl for organisationen.
Certifikater
Når brugeren logger ind eller underskriver digitalt med et dedikeret MitID identifikationsmiddel, er der ikke længere brug for et certifikat.
Hvis brugeren har behov for at identificere sig med et certifikat for at kunne bruge specielle tjenester, kan du tillade brug af brugercertifikat.
Certifikater bruges også til sikker e-mail.
Certifikater bestilles af brugeradministratoren og udstedes direkte til brugeren.
Om brugercertifikater:
Et brugercertifikat er et digitalt identitetsbevis, som indeholder en række oplysninger om brugeren. Nogle tjenester kræver, at brugeren har et certifikat til login eller signering. Certifikater kan også bruges til kryptering af sikker e-mail.
Når du har bestilt et brugercertifikat, får brugeren besked om at hente og udstede det i MitID Erhverv eller via link i en e-mail.
Læs om hvordan du bestiller et certifikat til én bruger
Et certifikat er et digitalt identitetsbevis, som indeholder en række oplysninger om brugeren. Nogle tjenester kræver, at brugeren har et certifikat til login eller signering. Certifikater kan også bruges til kryptering af sikker e-mail.
Et kvalificeret certifikat udstedes med højere sikkerhedskrav til identifikation og opbevaring af certifikatet. Det kan kun udstedes på sikker hardware.
Læs om hvordan du bestilleret kvalificeret brugercertifikat
Du kan som brugeradministrator slette en bestilling af et brugercertifikat, før certifikatet er udstedt.
Læs om hvordan du sletter en bestilling af et brugercertifikat
Om organisationscertifikater:
Læs om hvordan du bestiller et organisationscertifikat
Når et organisationscertifikat er bestilt, skal det hentes og udstedes.
Læs om hvordan du henter et organisationscertifikat der er bestilt
Et kvalificeret organisationscertifikat udstedes med højere sikkerhedskrav til identifikation og opbevaring af certifikatet. Det kan kun udstedes på sikker hardware.
Certifikatet er gyldigt i en begrænset periode, men kan fornyes.
Læs om hvordan du fornyer et organisationscertifikat
Organisationscertifikatet skal spærres, hvis:
- organisationen ikke længere eksisterer
- der er mistanke om misbrug for eksempel på grund af tyveri af computere
- oplysninger om certifikatet ikke længere er korrekte for eksempel på grund af navneskift
Bemærk, at du ikke kan genaktivere et certifikat, der er blevet spærret. Men man kan altid bestille et nyt.
Læs om hvordan du spærrer et organisationscertifikat
Du kan som brugeradministrator slette en bestilling på et organisationscertifikat, før certifikatet bliver udstedt.
Når organisationsadministratoren har oprettet en fuldmagt kan brugeradministratoren give en fuldmagt til en bestemt bruger i en anden organisation.
Læs om hvordan du opretter en fuldmagt til én bruger i en anden organisation
Gå til Menu > Indstillinger > Vælg i menu
Brugeradministrator er begrænset til at opsætte præferencer under indstillinger.
Gå til Menu > Indstillinger > Fakturering
Brugeradministrator er begrænset til at se organisationens indstillinger.
Køber din organisation en MitID service, fx. et MitID identifikationsmiddel eller et certifikat skal MitID Erhverv vide hvordan jeres organisation vil modtage fakturaen.
Der er tre måder, du kan modtage fakturaen på.
Oprettelse af brugere
Gå til menu > Indstillinger > Oprettelse af brugere
Organisationsadministratoren i jeres organisation har valgt om brugerne kan søge om oprettelse i organisationen.
Brugeradministrator kan vælge bruger- og certifikatprofiler:
Gå til menu > Indstillinger > ID-midler
Organisationsadministratoren har valgt, hvilke dedikerede identifikationsmidler brugerne må bruge på vegne af organisationen.
Certifikater
Gå til menu > Indstillinger > Certifikater
Organisationsadministratoren i jeres organisation har valgt, hvilke certifikater der kan udstedes af jeres organisationen organisation.
Gå til menu > Indstillinger > Notifikationer
Sæt indstillinger for, hvordan du vil modtage beskeder enten i MitID Erhverv eller på e-mail.