Her finder du som brugeradministrator vejledninger til, hvad du kan administrere i MitID Erhverv.
Vejledningsområderne er opdelt efter de menupunkter, du kan se i venstremenuen, når du er logget ind på MitID Erhverv.
Sådan kommer du til "Opret bruger": Menu > Brugere > Opret bruger
Her kan du også tage stilling til, om brugeren skal oprettes med anonymitet. Anonymisering kun fungerer på tjenester, der anvender NemLog-in som Broker.
Bemærk, at anonymisering ikke kan tilføjes senere.
Hvis eksisterende brugere ønsker anonymitet, modtager du som brugeradministrator én mail og én notifikation i MitID Erhverv, som du skal godkende. Herefter skal du oprette brugeren på ny.
Sådan kommer du til "MitID identifikationsmidler": Menu > Brugere > Opret brugere > MitID identifikationsmidler
Vælg, hvilke identifikationsmidler brugeren må benytte:
Sådan kommer du til "Organisation": Menu > Brugere > Opret brugere > Organisation
Hvis jeres organisation har flere P-numre eller SE-numre, kan du med fordel tilknytte et P-nummer eller SE-nummer til den enkelte bruger. Så er det nemmere at styre brugerne.
Sådan kommer du til fx "Underskrift": Menu > Brugere > Opret brugere > Underskrift
Der findes 3 frivillige felter:
Fx skal I under "Underskrift" tage stilling til, om brugeren skal kunne underskrive for organisationen. I så fald kræver det, at organisationsadministratoren tidligere har opsat brugen af organisations- eller brugercertifikater.
Hvis du har udfyldt CPR-nummer i trin 2, modtager brugeren en aktiveringsmail fra MitID Erhverv. Brugeren skal følge linket i e-mailen og aktivere sig selv ved ved at autentificere sig med sit private MitID én gang.
Hvis brugeren skal have vejledning i aktivere sit MitID Erhverv, henvis da til følgende vejledning:
Hvis du har udfyldt fødselsdato i trin 2, vises en midlertidig aktiveringskode. Den skal brugeren bruge, når personen aktiverer sit MitID Erhverv. Du skal udlevere aktiveringskoden til brugeren på en sikker måde. Husk at gemme koden, indtil brugeren aktiverer sit MitID Erhverv.
Hvis brugeren skal have vejledning i at aktivere sit MitID Erhverv, henvis da til følgende vejledning:
Når du har oprettet en bruger i MitID Erhverv, modtager brugeren en aktiveringsmail fra MitID Erhverv. Hvis brugeren ikke modtager e-mailen, kan du sende aktiveringsmailen igen:
Hvis du har oprettet en bruger alene med fødselsdato i MitID Erhverv, skal brugeren aktivere sit MitID Erhverv med en midlertidig aktiveringskode. Den skal du udlevere til brugeren på en sikker måde.
Hvis brugeren har mistet aktiveringskoden, og du heller ikke har den, kan du danne en ny midlertidig aktiveringskode:
Som brugeradministrator kan du vælge at oprette flere brugere på én gang i organisationen ved at uploade en CSV-fil med brugeroplysninger. Dette heddet brugerimport.
For at oprette flere brugere på én gang, er der behov for at lave en CSV-fil med information om de pågældende brugere, der skal oprettes.
Download skabelon til oprettelse af flere brugere på én gang (csv)
Skabelonen har 15 kolonner. For at oprette flere brugere på én gang er der behov for at lave en CSV-fil med information om brugerne, der skal oprettes. Filen skal have 15 koloner, og hver brugers oplysninger skal placeres i en række. Skabelonen er allerede formateret korrekt. Vær derfor opmærksom på, at du ikke ødelægger den korrekte formatering.
De 15 kolonner er:
Når du er færdig med at udfylde skabelonen, skal du tjekke:
Når du har tjekket de 2 forhold, som er nævnt ovenfor, skal du gemme filen som (via filtype) CSV-fil (semikolonsepareret) (*.csv). Dette er for at sikre korrekt visning af ikke latinske tegn.
Brugerne er oprettet, men ikke aktiveret.
Bemærk, at brugerne på dette trin endnu ikke har modtaget en aktiveringsmail. Derfor skal du sende dem til aktivering enkeltvis, eller sende flere brugere til aktivering på én gang. Først da vil de modtage en aktiveringsmail.
Læs enten afsnittet ”Send brugere enkeltvis til aktivering efter brugerimport eller afsnittet ”Send brugere til aktivering på éngang efter brugerimport” nedenfor.
Når du opretter flere brugere på én gang ved at uploade en CSV-fil, kaldes det for brugerimport. Hvis du opretter brugere via brugerimport, modtager brugerne ikke automatisk en aktiveringsmail. Derfor skal du manuelt sende brugerne til aktivering.
Du kan sende brugere til aktivering enkeltvis. Der er 2 forskellige måder at gøre det på. Det afhænger af, om brugeren er oprettet med CPR-nummer eller med fødselsdato.
Sådan kan du finde ud af, om brugeren er oprettet med CPR-nummer:
Så modtager brugeren en aktiveringsmail.
Hvis du har behov for yderligere forklaring omkring de øvrige felter, der skal udfyldes på siden ”Brugerinformation”, læs da afsnittet ”Opret ny bruger” ovenfor.
Hvis brugeren skal have vejledning i aktivering af sit MitID Erhverv, henvis da til følgende vejledning:
Husk at gemme koden, indtil brugeren aktiverer sit MitID Erhverv.
Hvis du har behov for yderligere forklaring om, hvad der skal udfyldes på siden ”Brugerinformation”, læs da afsnittet ”Opret ny bruger” ovenfor.
Hvis brugeren skal have vejledning i aktivering af sit MitID Erhverv, henvis da til følgende vejledning:
Når du opretter flere brugere på én gang ved at uploade en CSV-fil, kaldes det for brugerimport. Hvis du opretter brugere via brugerimport, modtager brugerne ikke automatisk en aktiveringsmail. Derfor skal du manuelt sende brugerne til aktivering.
Du kan sende flere brugere til aktivering på én gang, hvis brugere er oprettet med CPR-nummer. De importerede brugere, som er oprettet med fødselsdato, skal sendes til aktivering enkeltvis. Læs da afsnittet ” Send brugere til aktivering enkeltvis efter brugerimport”.
Sådan sender du flere brugere til aktivering på én gang:
Hvis brugeren skal have vejledning i aktivering af sit MitID Erhverv, henvis da til følgende vejledning.
Sådan kommer du til brugerens information: Menu > Brugere
Som brugeradministrator kan du redigere oplysninger om flere brugere på én gang i organisationen ved at uploade en CSV-fil med brugeroplysninger.
Du skal have et UUID-nummer eller CPR-nummer for brugere, som du gerne vil redigere oplysninger om.
For at redigere oplysninger om flere brugere på én gang, er der behov for at lave en CSV-fil med information på brugere, der skal redigere.
Download skabelon til at redigere flere brugere på én gang (csv)
Skabelonen er allerede formateret korrekt. Vær opmærksom på, at du ikke ødelægger den korrekte formatering.
Filen skal have 15 koloner, og hver brugers oplysninger skal placeres i en række.
Du skal minimum udfylde 2 af de 3 kolonner nedenfor:
Alle felterne er frivillige. Du udfylder kun i de celler, hvor oplysningerne skal opdateres.
Når du har udfyldt ovenstående, skal du gemme filen som (via filtype) CSV-fil (semikolonsepareret) (*.csv).
Hvis du ønsker at se en mere detaljeret beskrivelse af kolonnerne i skabelonen, find vejledningen ”Opret flere brugere på én gang” ovenfor.
Sådan kommer du til "Identifikationsmidler": Menu > Brugere > Vælg bruger > Brugerinformation > Identifikationsmidler
Du kan tildele eller slette brug af:
Bemærk, at muligheden for at vælge identifikationsmidler er bestemt af organisationens retningslinjer, hvilket kan påvirke dine valgmuligheder.
Sådan kommer du til siden: Menu > Brugere > Vælg bruger > Brugerinformation > Organisation
Sådan kommer du til "Historik": Menu > Brugere > Vælg bruger > Brugerinformation > Historik
I oversigten kan du se de sidste 200 brugeraktiviteter. Du kan se ældre aktiviteter, eller se aktiviteter foretaget i en bestemt periode ved at indstille datoerne.
I søgefeltet kan du fremsøge en bestemt type aktivitet.
Sådan kommer du til "Deaktivér bruger": Menu > Brugere > Vælg bruger > Brugerinformation > Deaktivér bruger
Tryk på ”Deaktivér bruger”. Her har du mulighed for at sætte en tidsperiode for deaktivering. Det kan fx være i forbindelse med barsel. Derefter skal du trykke på ”Deaktivér” for at fuldføre deaktiveringen. Du kan altid reaktivere en bruger igen.
Brugeren er på dette trin endnu ikke slettet. Skal brugeren slettes, skal du gå til Trin 3 nedenfor.
Tryk på ” Slet bruger”. Derefter skal du trykke på ”OK” for at fuldføre sletningen.
Bemærk, du kan ikke reaktivere brugeren, hvis du har slettet brugeren.
Som brugeradministrator kan du slette flere brugere på én gang i organisationen ved at uploade en CSV-fil med brugeroplysninger.
Du skal have et UUID-nummer eller CPR-nummer for brugere, som du gerne vil slette.
For at slette oplysninger om flere brugere på én gang, er der behov for at lave en CSV-fil med information på brugere, der skal slettes.
Download skabelon til at slette flere brugere på én gang (csv)
Skabelonen er allerede formateret korrekt. Vær opmærksom på, at du ikke ødelægger den korrekte formatering.
Skabelonen har 15 koloner og hver brugers oplysninger skal placeres i en række.
Du skal minimum udfylde 2 af de 3 kolonner nedenfor:
Når du har udfyldt kolonnerne, skal du gemme filen som (via filtype) CSV-fil (semikolonsepareret) (*.csv).
Hvis du ønsker at se en mere detaljeret forklaring på kolonner i skabelonen, find da ”Opret flere brugere på én gang” ovenfor.
Brugerdefinerede brugergrupper er brugergrupper oprettet af fx en organisationsadministrator. Brugergrupper er defineret de rettigheder, som jeres organisation selv har tilføjet manuelt. rettigheder kan være både interne og eksterne.
Systemoprettede brugergrupper er automatisk oprettede grupper, hvor brugerne fx tilhører en given P-enhed og har enhedsspecifikke rettigheder. Du kan ikke tilføje brugere til en systemoprettet brugergruppe.
Du kan vælge den brugergruppe, du gerne vil se eller redigere oplysninger om, på siden "Brugergrupper".
Sådan kommer til "Brugergrupper": Menu > Brugergrupper
Hvis jeres organisationsadministrator har oprettet brugerdefinerede brugergrupper, så kan du som brugeradministrator tilføje og fjerne brugere til brugergruppen.
Du kan kun tilføje en bruger til en brugergruppe, som allerede er oprettet.
Hvis der endnu ikke er oprettet en brugergruppe, kontakt da jeres organisationsadministrator. Det er jeres organisationsadministrator, der skal oprette brugerdefinerede brugergrupper.
Sådan kommer du til "Brugergrupper": Menu > Brugergrupper
Tryk på navnet på den brugergruppe, som du vil tilføje en bruger til, i oversigten over brugergrupper i jeres organisation. Så bliver information om den valgte gruppe vist.
Så åbner ”Vælg brugere”-siden
Bemærk, fremgår brugeren ikke på listen, er det fordi brugeren endnu ikke har været logget ind i MitID Erhverv med sit MitID
Nu har du tilføjet brugere til den valgte brugergruppe.
I overblikket over dine brugergrupper kan du se, hvilke brugere der er tilknyttet brugergruppen. Du kan fjerne en bruger ved at trykke på "Fjern"-knappen.
Det kan ske, at brugere uden for jeres organisation har brug for at løse opgaver i jeres organisation.
Du kan kun tilføje en bruger til en brugergruppe, som allerede er oprettet.
Hvis der endnu ikke er oprettet en brugergruppe, kontakt da jeres organisationsadministrator. Det er jeres organisationsadministrator, der skal oprette brugerdefinerede brugergrupper.
For at tilføje en bruger uden for jeres organisation, skal du have følgende 2 oplysninger på den bruger, som du vil tilføje til brugergruppen:
Sådan kommer til "Brugergrupper": Menu > Brugergrupper
Trykpå navnet på den brugergruppe, som du vil tilføje en bruger til, i oversigten over jeres organisation.
Det kan du gøre, når information om den pågældende grupper er vist.
Det skal du gøre for at søge den pågældende medarbejder frem. Vælg "Søg", når du har udfyldt de nødvendige oplysninger.
Du sætter flueben ved brugerprofilen på den bruger, som du vil tilføje.
Den bruger uden for jeres organisation, som du gerne ville tilføje, er nu tilknyttet jeres brugergruppe.
I oversigten over dine brugergrupper kan du nu se navn, organisation og P-enhed på de brugere, der er i din brugergruppe.
Sådan kommer til "Brugergrupper": Menu > Brugergrupper
Tryk på navnet på den brugergruppe, som du vil fjerne en bruger fra, i oversigten over jeres organisation.
De 3 prikker ligger efter den pågældende brugers navn og organisationsoplysninger.
Det skal du gøre i den menu, der bliver vist. Derefter skal du bekræfte ved at trykke på "Fjern bruger"-knappen.
Vælg om certifikatet skal give adgang til:
Vælg, om certifikatet må bruges til at danne segl for organisationen.
Bemærk, du tillader, at certifikatet anvendes til signering på organisationscertifikatets profil. På brugerens profil tillader du, at brugeren kan signere via organisationscertifikatet.
Et brugercertifikat er et digitalt identitetsbevis, som indeholder en række oplysninger om brugeren. Nogle tjenester kræver, at brugeren har et certifikat til login eller signering. Certifikater kan også bruges til kryptering af sikker e-mail.
Bemærk, at der ikke er brug for et brugercertifikat, når brugeren logger ind eller underskriver digitalt med sit private MitID eller et særskilt MitID identifikationsmiddel.
De brugere, som du vil udstede brugercertifikater til, skal være aktiveret i MitID Erhverv.
Du kan kun slette en bestilling af et brugercertifikat, før certifikatet er udstedt.
Du kan spærre brugercertifikater, hvis:
Bemærk, at du ikke kan genaktivere et certifikat, der er blevet spærret. Men du kan altid bestille et nyt.
Organisationscertifikater bruges til at identificere organisationen, når den skal have adgang til web- og andre tjenester hos tjenesteudbydere. Organisationscertifikater kan også bruges til at kryptere den data, der går til og fra tjenesterne.
Du kan bestille et eller flere organisationscertifikater til organisationen.
Du får nu en meddelelse om, at du kan hente dit bestilte organisationscertifikat.
Du modtager en e-mail med emnet ”Hent et organisationscertifikat” og en notifikation i MitID Erhverv. Følg vejledningen: ”Hent et organisationscertifikat, der er bestilt”, som ligger nedenfor.
På trin 17, som er det sidste trin i bestillingen, kan du se ”Udsted certifikat”-knappen, som du skal trykke på. Du bliver videreført til login siden, hvor du logger ind med dit MitID Erhverv.
Der er 2 forskellige måder at hente et organisationscertifikat på. Du kan hente organisationscertifikatet ved at følge linket i:
Certifikatet er gyldigt i en begrænset periode, men kan fornyes.
Du kan finde mere detaljeret vejledning om, hvordan du henter et organisationscertifikat eller et kvalificeret organisationscertifikat ovenfor.
Du kan spærre et organisationscertifikatet, hvis:
Bemærk, at du ikke kan genaktivere et certifikat, der er blevet spærret. Man kan altid bestille et nyt.
Du kan kun slette en bestilling af et organisationscertifikat, før certifikatet bliver udstedt.
I MitID Erhverv er der mulighed for at eksportere alle jeres organisations certifikater.
I MitID Erhverv kan du søge efter et certifikat ud fra følgende oplysninger:
Sådan kan du komme til indstillinger om "Fakturering": Menu > Indstillinger > Fakturering
Brugeradministrator er begrænset til at se organisationens faktureringsindstillinger. Det betyder, at du som brugeradministrator ikke kan rette dem.
Du kan se følgende oplysninger efter den faktureringsmetode, som jeres organisation har valgt:
Sådan kan du komme til indstillinger om oprettelse af "Brugere": Menu > Indstillinger > Oprettelse af brugere
Her kan du se organisationsadministratorens valg om, hvorvidt brugerne kan søge om oprettelse i organisationen.
Du kan ændre:
Sådan kan du komme til indstillinger om "Identifikationsmidler": Menu > Indstillinger > Identifikationsmidler
Du kan se organisationsadministratorens valg om, hvilke identifikationer brugerne i jeres organisation må bruge på vegne af organisationen:
Sådan kan du komme til indstillinger om "Certifikater": Menu > Indstillinger > Certifikater
Her kan du se organisationsadministratorens valg om, hvilke certifikater, der kan udstedes af jeres organisation.
Sådan kan du komme til indstillinger om "Notifikationer": Menu > Indstillinger > Notifikationer
Du kan justere indstillinger for, hvordan du vil modtage beskeder fra MitID Erhverv. Enten i MitID Erhverv eller på e-mail.