Som virksomhed eller forening skal I forberede jer inden tilslutningen til MitID Erhverv.
Vi har samlet information om, hvad I skal gøre og tage stilling til.
Vi anbefaler, at I tager stilling til, om I har behov for MitID Erhverv.
Har I erhvervsbrugere, fx medarbejdere i virksomheden eller medlemmer i en forening, der skal kunne logge ind eller underskrive digitalt på vegne af organisationen? I så fald skal I bruge MitID Erhverv.
I mange virksomheder kan ejeren bruge sit private MitID til at tilgå Digital Post og indberette på virksomhedens vegne. De kan derfor undgå at tilslutte sig MitID erhverv.
Ejer du en enkeltmandsvirksomhed eller en personligt ejet mindre virksomhed (PMV), kan du anvende dit private MitID til din virksomhed.
Når du ejer et ApS eller et A/S, kan du også benytte dit private MitID, hvis du kan ’tegne’ virksomheden alene. At kunne tegne virksomheden alene betyder, at du har ret til at underskrive og indgå alle aftaler på vegne af virksomheden, alene.
Se, om du kan anvende dit private MitID
Foreninger kan tilknytte en person, som derefter kan repræsentere foreningen digitalt med sit private MitID. Er du registreret som foreningsrepræsentant, kan du se foreningens digitale postkasse og bruge diverse digitale selvbetjeninger på foreningens vegne.
Det er frivilligt at registrere en repræsentant, og repræsentanten kan altid fratræde eller udskiftes.
Tilføj foreningsrepræsentant i en forening
Du skal ikke gøre noget aktivt for at tage MitID privat til erhverv i brug. Når du løbende bruger MitID, vælger du, om du vil logge ind som privatperson eller på vegne af din virksomhed/forening.
En ledelsesrepræsentant er en person, der kan indgå aftaler på vegne af virksomheden eller foreningen. Det er fx en personlig ejer af virksomhed, direktør eller foreningsrepræsentant.
Det er kun en ledelses- eller foreningsrepræsentant, der kan godkende tilslutningen til MitID Erhverv. Vi anbefaler derfor, at I registrerer jeres ledelse eller foreningsrepræsentant i CVR, før I tilslutter jer MitID Erhverv.
Virksomheder:
Registrér ledelsesrepræsentant (virksomheder)
Foreninger:
Registrér foreningsrepræsentant (foreninger)
Læs vejledningen 'Sådan registrerer du en foreningsrepræsentant i CVR på Virk' (PDF)
I så fald skal I som en del af tilslutningen uploade dokumentation for ledelsesrepræsentantens tilknytning til virksomheden eller foreningen. Jeres dokumentation bliver behandlet manuelt for at verificere, om ledelsesrepræsentanten kan indgå aftaler på vegne af virksomheden eller foreningen.
Læs, hvilken dokumentation I skal uploade ved tilslutningen
Overgangen til MitID Erhverv foregår i fire trin: Klargøring, tilslutning, opsætning og aktivering.
Vi har udarbejdet vejledninger, der guider jer gennem overgangen trin for trin.
Sådan får I MitID Erhverv
Få hjælp til MitID Erhverv
Når I flytter til MitID Erhverv, har I stadig jeres NemID medarbejdersignaturer. De bliver ikke spærret. Det betyder, at I fortsat skal administrere jeres NemID medarbejdersignaturer, og at I fortsat bliver faktureret for de services og brugere, I har.
I kan eventuelt lukke jeres aftale om NemID medarbejdersignatur, når I ikke længere har brug for den. Vær opmærksom på, at det hos nogle tjenester endnu ikke er muligt at underskrive digitalt med MitID. Hos de tjenester kan I kun underskrive med NemID. Derfor kan I stadig have behov for jeres NemID medarbejdersignaturer.
Har I ikke længere brug for NemID medarbejdersignatur, og ønsker I at lukke aftalen?
Læs vejledning om at lukke aftalen om NemID medarbejdersignaturLuk aftalen i selvbetjeningsportalen på medarbejdersignatur.dk
Har I behov for en ny NemID medarbejdersignatur, efter I er flyttet til MitID Erhverv?
Læs guide om at oprette en ny NemID medarbejdersignatur i perioden frem til 31. oktober 2023
MitID Erhverv erstatter NemID medarbejdersignatur.
NemID medarbejdersignatur har fungeret godt i mange år. Men større krav til sikkerheden og et ændret trusselsbillede kræver en ny løsning, der giver danske virksomheder en endnu bedre sikkerhed ved login på private og offentlige selvbetjeningsløsninger.
Med MitID Erhverv får I samtidig en nemmere digital hverdag. Når I fremover skal administrere brugere, tildele rettigheder og give fuldmagter, sker det i én og samme løsning, MitID Erhverv. Desuden bliver det mere fleksibelt for medarbejdere og medlemmer, når de skal logge ind eller underskrive digitalt på vegne af virksomheden eller foreningen.