Nogle digitale selvbetjeningsløsninger kræver, at du har særlige rettigheder for at få adgang til at indberette. Fx hvis du skal indberette sygdom eller barsel på vegne af din organisation. Det er rettighedsadministratoren i din organisation, der kan tildele dig de nødvendige rettigheder. Du kan også anmode om rettighederne ved at logge ind på din brugerprofil i MitID Erhverv.
Kan du tegne virksomheden alene? Så behøver du ikke at anvende MitID Erhverv. Du kan i stedet bruge dit private MitID og få direkte adgang til løsningerne.
Når I som virksomhed eller forening tilslutter jer MitID Erhverv, er der mulighed for at flytte brugere fra NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv.
Hvis organisationen har valgt IKKE at flytte brugerne, vil alle brugere miste rettigheder og adgange, som de havde tidligere fx til Digital Post og NemRefusion.
Derfor skal I huske at flytte (importere) jeres brugere og administratorer, hvis de fortsat skal have de samme adgange, som de har i dag.
Adgangene er tilknyttet det ID nr. (RID nummer), der er på brugerens medarbejdersignatur. Hvis administratoren i MitID Erhverv vælger at oprette en bruger på ny, vil brugeren blive betragtet som en ny medarbejder og derfor ikke have adgang til fx Digital Post. Dette gælder for både en rettighedsadministrator og for en medarbejder.
For at få adgang til skat på vegne af din virksomhed eller forening skal du have rettigheder. Rettigheder til skat tildeles hos skat, og kan ikke tildeles i MitID Erhverv.
Hvis du eller en bruger skal have adgang til skat, kan du læse mere på skats hjemmeside.
Læs mere om at få adgang til skat på skat.dk