Ændringer efter nedlukningen af NemID medarbejdersignatur
Nedenfor kan I læse, hvad der er sket af ændringer efter overgangen til MitID Erhverv. Har I anvendt NemID medarbejdersignatur gennem jeres arbejde eller foreningsliv, vil virksomheden eller foreningen kunne tilslutte sig MitID Erhverv.
Frem til nedlukningen af NemID medarbejdersignatur var det muligt at importere administratorer og brugere, samt tilhørende rettigheder og fuldmagter til MitID Erhverv. Efter den 31. oktober 2023 er dette ikke længere muligt.
Hvis I har valgt at importere jeres brugere og administratorer men endnu ikke aktiveret dem i MitID Erhverv, er det fortsat muligt at aktivere dem efter den 31. oktober 2023. For de brugere og administratorer hvor I har valgt at importere data fra NemID medarbejdersignatur gælder det, at deres rettigheder og evt. fuldmagter overføres til MitID Erhverv. På den måde vil brugeren have de samme adgange som før fx adgang til at læse Digital Post, til Skat, Tinglysning eller indberette barsel. Adgangene er tilknyttet det ID nr. (RID-nummer), der er tilknyttet brugerens gamle NemID medarbejdersignatur.
Hvis I har tilsluttet jer MitID Erhverv før 1. november 2023, men ikke færdiggjort opsætningen af jeres organisation, er det desværre ikke længere muligt at importere data fra NemID medarbejdersignatur. Hvis I ikke har importeret jeres brugere fra NemID medarbejdersignatur, skal I derfor selv oprette de brugere som fortsat har behov for at kunne agere digitalt på vegne af jeres organisation. I skal være opmærksom på, at brugere, som ikke er importeret fra NemID medarbejdersignatur, skal tildeles rettigheder for at kunne udføre specifikke handlinger i offentlige selvbetjeningsløsninger.
Bemærk, at selvom de fleste rettigheder kan tildeles brugeren direkte i MitID Erhverv, så findes der enkelte rettigheder, som skal tildeles via den hjemmeside, der ønskes rettigheder til. Det gælder fx Digital Post og Skat.